Over og forbi Hemsedalsfjellene

Rød ryggsekk med kikkert i topplokket. Ski og staver i den ene hånden, bussbilett til Sogndal i den andre.

Processed with VSCOcam with m3 preset

Lukten av eksos, minnet om altfor lange pensumlister og full kalender ble visket vekk. Det begynte med magisk stjernehimmel over de mektige Hemsedalsfjellene.

– Det kiler i magen, tekstet jeg pappa.

– Kos deg nå. Det er fint med naturopplevelser i bagasjen når du er tilbake på lesesalen, svarte han.

Vel fremme stod Vegard med åpne armer på Sogndal skysstasjon. Vegard er en av dem som har lært meg alt jeg kan om vinterfriluftsliv. Han tok meg med til loftsleiligheten han deler med Stian. Fjell- og fjordutsikt.

IMG_9137

Lisen var der også. Og vel så flott å se på, der hun i en smal seng lå til ladning ikledd fotsi nattkjole (lol). Spent foran morgendagens konkurranse. Sogndal freeride. Jeg hadde også med meg nattkjole (LOL!), og vi delte den samme smale sengen, men ikke konkurransenervene. Denne gangen skulle jeg bare se på.

– Sees i mål, visket Lisen klokken 05:00.

– Lykke til, gryntet jeg tilbake. Og ble liggende.

To timer senere trippet jeg barbeint ut på et kaldt kjøkkengulv og kokte havregrøt til Kari Marte og meg. Loftsleilighet med hjerterom. Kledde oss deretter altfor varmt, og dro ut og opp i fjellene for å heie på Lisen. To timer innmarsj. Med ryggsekk, ski under føttene og kikkert i hånden.

Processed with VSCOcam with t1 preset

Processed with VSCOcam with m3 preset

Processed with VSCOcam with m5 preset

Vi bygde oss en sofa av snø, dro frem liggeunderlaget, te og heiarop. Så kom tåka og kulden. Jentene fikk kjørt, men guttenes konkurranse ble avlyst grunnet vind og dårlig sikt. Blå lepper og jubel – Lisen rakk med andre ord å ta pallplass!

Processed with VSCOcam with f2 preset

Vi feiret med øl og fikk tilbake varmen på kokende dansegulv. Mange danset i par, hvorfor gjør vi ikke det i Oslo? Jeg skal melde meg på pardanskurs, ass.

IMG_9121

Nå er den røde sekken byttet ut med den blå. Kikkerten er byttet ut med markeringstusjen.

Det kiler i magen på en annen måte.

Legg igjen en kommentar

