SMS

«Jeg er fortsatt på Norefjell. Her bor jeg på et spahotell alene. Ikke bare er jeg her alene, men det er nesten ingen andre på hotellet, så i praksis har jeg et helt hotell for meg selv, inkludert en hel spaavdeling med minst 7 basseng av ulike størrelser og temperaturer, et treningssenter og INGEN SNØ. Det er helt krise, men i det minste får jeg mye tid til å lære fluid og å få repetert at er det noe jeg ikke skal bli så er det rik og ensom og/eller trophy wife. Spa er oppskrytt.» (SMS fra venninne)

Jeg mottok den da jeg satt på en hard benk i Urbygningen på universitetsplassen. Klokken 19:35. Sammen med (mellom) ti til tjue andre studenter. Gjennomgang av en nynorsk lovtekst. Tror vi så ut til å kunne trenge litt spa. Men jeg nøt å sitte på den harde benken. Det var litt ubehagelig, et tegn på at jeg hadde trent baken riktig dagen før. Og jeg nøt å være trøtt, et tegn på at jeg stod opp tidlig i dag. Klokken 07:35.

På vei hjem slang jeg fra meg en pose med klær i en av Fretexbøttene på universitetsplassen. Lurer på om jeg får se julegranen tatt av vinden og hvilende på Fretexbøttene i morgen. Kanskje kommer egen genser flyvende tilbake i armene mine i det jeg går av tbanen på Nationaltheatret.

Forresten SNØDDE DET i kveld.

«SMS er undervurdert».

Bilde tatt 04.12.13 kl. 22.51 #6

Send meg en sms, melding på facebook eller en bloggkommentar om hvordan det står til, og om hvordan og hvor desember behandler dere. Jeg er interessert.

God natt.

15 thoughts on “SMS

  1. Desember er bra nå som eksamen er overstått. I går satt jeg i Ekebergskrenten og ventet på stormen de hadde lovet, men den kom aldri. Heldigvis hadde jeg med termos og bok. Det var fint allikevel. Lykke til med de nynorske lovtekstene. Uturvande? Det var komplisert nok fra før, synes jeg. Åh, også er det bare en av de som heter urbygningen, og det er fordi det er den uret henger i, Henrik Ibsen og alt det, vet du. En fin historie. Lykke til i resten av din desember også.

    Lik

    1. Så deilig! Fikk du vist hva du kan?
      Stormen kom aldri, men søppelskuret til naboen ble blåst over ende og ned i hagen deres. Det var fint synes jeg, for det er så stygt når det står vendt ut mot gaten. Får følelsen av å gå fra søppelkasse til søppelkasse. Hva jeg føler i eksamensperioden, ass. Ingenting skal få fred.
      Gleder meg til å lese andre bøker enn pensum selv om jeg i blant tenker «jeg skal lese pensum i juleferien før neste semester, ligge foran».
      Takk for opplysningen. Hva jeg ikke vet. Nå vet jeg at jeg var i bygningen uret henger i. Kult å vite!

      Lik

      1. Det er kanskje den fineste bygningen, synes jeg. Første året hadde jeg all undervisning der, auditorium.. seks? Og man kan liksom føle klokskap og erfaring og ydmykhet for faget og profesjonen sive ut gjennom veggene og klistre seg på huden, at det man lærer kan bety noe for noen og være viktig for samfunnet rundt. Det føles ikke sånn på Nova.

        Ligge foran er sikkert fint. Men jeg tror også det er fint å være uthvilt når løpet starter. Og vårsemesteret er langt. Jeg stemmer for snøhytte og peiskos før pensum.

        Jeg liker at du spør på den måten. Ja, jeg fikk nok vist hva jeg kan. Men jeg vet ikke om jeg kan så mye. Jeg synes alltid det går ufortjent fint. Så jeg har sluttet å ta studiet så alvorlig, og har ikke lest så mye som jeg burde denne høsten, tror jeg. Men det føles alltid som om de bare trekker karakterene opp av en hatt uansett, helt uavhengig av hvor fortjent jeg synes de er. Vi får vel se. Om et år er jeg ferdig og helt fri. Det gleder jeg meg til.

        Er du klar for eksamen snart, da?

        Lik

        1. Jeg er enig, liker urbygningen. Liker universitetsplassen, jeg føler meg viktig når jeg går der. Er du ofte på Nova? Jeg har ikke lært meg å like det enda. Et av mine nyttårsforsetter er å dra dit oftere. Mest fordi jeg trenger å se at andre jobber iherdig..

          Tenk at du er ferdig om et år. Noe så deilig. Jeg har noe som kjenner ut som en evighet igjen, men jeg synes det er okei å være student, så det får gå.

          Eksamen er om akkurat en uke, jeg stresser med at jeg ikke er stressa. Skulle ønske jeg kjente litt på noen nerver som kunne fått meg til å konsentrere meg godt siste innspurten, men de kjenner jeg altså ikke noe til. Det suger litt, for jeg er egentlig ikke klar.

          Lik

      2. Jeg prøver å være så lite på Nova som mulig. Det huset og menneskene i det suger den levende sjelen ut av meg. Jeg klarer ikke forklare hvorfor. Men jeg liker meg godt på UB på Blindern. Folkene der ser gladere ut, som om de har andre ting i livet sitt enn fag og konkurranse.

        Sånn har jeg det ofte også, at jeg er litt stresset for at jeg ikke er stresset. Også føler jeg meg ikke klar. Men som regel forventer de mindre av oss enn jeg har trodd, også går det bra allikevel. Sånn føles det iallefall. Og en stor del av det å være klar til eksamen, er jo å være klar til eksamen. Man skal ikke bare kunne ting og huske pensum, det aller viktigste er jo at man er fysisk skjerpet og har overskudd og sånn ellers også. Det er som idrett, man må fokusere på øvelsene, på det konkrete man jobber med her og nå, hva man kan få ut av oppgaven man har foran seg, hjelpemidlene man har og det man har av fornuft og klokskap og vage minner av pensum. Og så må man drite i om man tror man er klar for utfordringen man har fått, hvordan man tror karakteren blir, og alt sånt. Når du kjører ski ned et av de fjellene du har lagt ut bilde av kan du ikke tenke for mye på hva som skjer hvis skien din faller av eller et snøskred dukker opp bak deg. Du må tenke på hvert skjær, skien mot snøen, hvor du skal sikte de neste fem og de neste femti meterne. Gjør det på eksamen også, så klarer du deg helt fint. Jeg har trua!🙂

        Lik

        1. Liker også UB. Og Blindern generelt, egentlig. Folkene. Kult at du sier de ser gladere ut, for det har jeg også lagt merke til, og tenkt en del over. De ser tilfredse ut, det er inspirerende. I alle former og fasonger. Det liker jeg.

          Du er så flink med ord! Jeg nikker. Og skal gjøre akkurat det der. Takk for oppmuntring! Har fått trua selv nå.

          Lik

  2. stormen kom til meg. strømmen gikk og jeg måtte ut flere ganger og passe på at presenningen over veden ikke forsvant. liker storm når jeg ikke trenger å gå ut. nå må jeg legge all min energi ned i eksamenslesing. det er vanskeligere enn det burde være.

    Lik

  3. Desember blåser meg bort, jeg får ikke sove om natta fordi det uler rundt veggene, og alt jeg ser er eksamen. Men det gjør vel egentlig ikke noe, det er jo desember tross al!

    Lik

Legg igjen en kommentar

