Åsmund

«Det er ulovlig», sa Åsmund.

Det var blitt grønn mann, og en bil hadde stoppet midt i fotgjengerfeltet.

Vi gikk rundt bilen, mot Bing Hodneland. Et advokatselskap. Vi ønsket å «kjøre» sak mot bilen. Nei.

Vi skulle lære om sitatretten, og fiskesex- saken:

Skuespillerforbundet og skuespiller Gørild Mauseth gikk til sak mot NRK etter at de viste den omtalte «fiskesex-scenen» fra filmen «Brent av frost» i programmet «Store studio», i forbindelse med omtale av parodifilmen «Kill Buljo». 

Bing Hodneland serverte pizza. Og Corona.

Jeg ble dødsfull.

Useriøst.

Tok følge med Åsmund tilbake til Domus Nova. Da vi vurderte å vurdere om vi skulle gå trappene eller ta heis, sa det «pling», heisdørene åpnet seg. Og vi slapp å vurdere.

Vårt første møte var i en heis. Jeg tok heisen fra sjette etasje til første etasje. Åsmund kom på i femte etasje, og gikk av i andre etasje. Norsk heis-skikk gjaldt, ingen av oss sa noe.

Andre møte var også i en heis. En time senere, etter første møte. Jeg tok heisen fra første etasje, han kom på i andre. Og her ble det hæla i taket, han åpnet munnen, og sa: «Det er deg, igjen». «Pussig», svarte jeg. «Tilfeldighet», la han til. Videre stirret jeg bare. Frem til han gikk av i femte, og jeg fortsatte opp til sjette etasje.

Om kvelden dukket han opp på løpemølla ved siden av meg.

Det nyttet ikke å skjule seg bak svette og røde roser i kinnene, pannen og på haka. Der var jeg, ikke i heisen, men på mølla.

Åsmund er min første venn som jusstudent.

IMG_3412

6 thoughts on “Åsmund

  1. Du virker altfor hyggelig til å være jusstudent. Og det sier jeg i aller beste mening. Takk for pustepåminningen et helt annet sted. Du skriver rart og fint. Det liker jeg.

    Lik

      1. det er ikke alltid lett å være jusstudent. hilsen en på læringssenteret som fortsatt ikke skjønner hvorfor det på nova er rart å ville si hei til folk man sitter ved siden av/ser/må høre på dirringen av telefonen til hver.eneste.dag.

        Lik

Legg igjen en kommentar

