På gråten i Milano

Jeg lurer på hva kroppen min driver med…

Plutselig stod jeg der på gråten, alene i Milano, Italia.

En time tidligere sov begge rumpeballene mine, («trygt» plassert i et bilsete) i en bil på vei til Chamonix, Frankrike. Den fullpakkede bilen og resten av følget, Kay, Jørn og Line, fortsatte til Chamonix uten meg. Slengkyss. Alpeoppholdet i fire forskjellige land hadde tatt pusten fra meg. Sammen med diverse medikamenter, må jeg nå holde meg i ro. Frem til lungene vil samarbeide.

image

«You travello alone, you a gurli, you watch your bags», sa mannen i bilettluken på togstasjonen i Milano.

«I am a girl. Thank you», svarte jeg.

«I am boy», fortsatte han.

«Okei».

Videre skulle jeg til Zurich, Sveits. Det var en time til toget dit skulle gå. Jeg klamret meg til sekkene mine, og hutret, innen jeg la merke til en eldre dame som slet med å bære kofferten sin opp en trapp. Jeg stilte til unnsetning. Damen spanderte en kaffe på meg som takk.

På toget siklet en dame på skulderen min. Og en mann snakket til meg. Fire timer i strekk. På tysk. Jeg kan ikke tysk. Kan kun si takk: «danke». Danket være dotter i ørene, fikk jeg han heldigvis litt på avstand.

På togperrongen stod Lisen, Vegard og Stian og ventet på meg. Eller, Vegard stod der. Lisen hadde gått seg bort i jakten på et toalett, og Stian lette etter henne. Jeg følte meg heldig. Og som et vrak. Et heldig vrak.

Vi sov en natt hos en singel dame med grønt laken på sengen sin. Neste morgen dro guttene til Canada, Lisen og jeg til Norge. Mannen i flysetet ved siden av oss spanderte cola, og fortalte om sitt dobbeltliv på damefronten. Lisen ønsket seg dottene jeg hadde i ørene. I ettertid liker han bildene mine på facebook.

Nå har jeg vært hjemme noen timer, og har allerede ødelagt døgnrytmen jeg hadde skaffet meg. Kanskje er det litt sunt. Å sove egen seng. Være litt alene. Har ikke en gang dusjet alene på tre uker. Ikke at jeg egentlig ønsker å klage på det, da.

Gah, bli frisk Vero, dra ut på eventyr igjen.

Mer kommer. Jeg må bare spise en løk til, eller to. «Du driver jo ikke å kliner uansett» – mamma.

Legg igjen en kommentar

