Uhno Island

Ett år tilbake i tid:

«Tretten år med skolegang er forbi, jeg er ferdig, jeg har fullført. Jeg er fri, jeg har klart å bli selveste frihetsgudinnen selv. Flink flink flink, stolt stolt stolt. Vitnemålet ligger ved siden av meg, og jeg kan velge om jeg vil spytte på det eller kysse det. Jeg kan utnytte det». 

I dag:

Jeg valgte å kysse vitnemålet, og utnyttet det. Universitetet har vært som en prins, jeg har vært som en trollbundet frihetsgudinne det siste året. Ikke utro, ikke for betatt, men som en pike på slakk line. Balansert, målrettet og selvstendig. Det har stort sett vært fritt frem for hjernen, mitt høyeste, men mest krevende ønske.

Da jeg fullførte vgs, lovte jeg meg selv å utnytte friheten det ga, til tross for at jeg skulle begynne med studier. Jeg skulle klare alt; å være avhengig og uavhengig til samme tid. Det har fungert. 2011 bød på den vakreste sommerferien, i Stockholm og Uhno Island, på Folgefonna, i Irland og på Øya- festivalen. Og i løpet av studieåret fikk jeg reist til Praha, København, Breckenridge i USA, Trondheim og en rekke turer til Hemsedal.

Igjen er det sommerferie, og igjen har jeg vært en langhelg i Stockholm. På den fantastiske øya, Uhno Island. Til og med utedoen er sjarmerende. Og allerede savner jeg å våkne med hode på en sko, foten på en pute, og rumpa i gulvet, for så å høre om hvor de andre flotte femti våknet. Enten det var på en fryser, i vedskjulet, på brygga, i et skap, ute i regnet, sittende på en stol, liggende under pianoet, eller på et mannebryst eller en jenterumpe.

(Bildene er tatt av Frida Sandström)

One thought on “Uhno Island

Legg igjen en kommentar

